Bron : Wikipedia

Deficiënties

Ondanks diverse gezondheidsvoordelen kan een onevenwichtig veganistisch voedingspatroon tekortschieten in de voorziening van diverse belangrijke nutriënten oftewel voedingsstoffen. Een veganistisch dieet is doorgaans rijker aan magnesium, foliumzuur, de vitaminen C en E, ijzer en fytochemicaliën.[17] Maar is armer aan proteïnen, vitamine B12,[11][12], omega 3-vetzuren, vitamine D, calcium en cobalamine.[17] In sommige gevallen kan ook een tekort aan ijzer of zink ontstaan.[11][12]

Vitamine B12-deficiëntie

Vitamine B12 is nodig bij onder meer de opbouw van zenuwcellen; dagelijks is maar zeer weinig B12 nodig, enkele microgrammen. Vitamine B12 komt in de natuur voor in microben en dierlijke producten, maar is afwezig in voedzame planten voor de mens. Een veganistisch voedingspatroon leidt na een aantal jaren dan ook tot een B12-deficiëntie. Wanneer deze vitamine niet meer via de voeding of via een voedingssupplement wordt aangevoerd, zijn de eigen voorraden in de lever nog twee à vijf jaar toereikend.

B12 kan enkel in het begin van het darmstelsel uit voeding worden opgenomen. In de darmflora komen wel bacteriën voor die B12 produceren, maar daar het wordt niet meer opgenomen. Dit verklaart waarom mensen een gebrek aan B12 kunnen hebben, terwijl tegelijkertijd hun eigen uitwerpselen veel B12 bevatten.

Een tekort aan vitamine B12 kan zich onder meer uiten in cognitieve stoornissen (o.a. geheugenverlies), neurologische problemen (o.a. tintelingen, coördinatiestoornissen, ataxie) en via een verhoogd homocysteïnegehalte in een verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Dit kan een langzaam en sluipend proces zijn, waardoor de symptomen niet meteen opvallen. Een aantal van de gevolgen van B12-tekort zijn van zeer ernstige aard en onomkeerbaar.[18] De medisch veilige weg is dan ook om veganisme altijd te combineren met suppletie van B12. Vitamine B12 in voedingssupplementen wordt geproduceerd door bacteriën en is derhalve niet strijdig met het veganistische principe

Bron : Wikipedia

Gezondheid

Nuvola single chevron right.svg Zie ook Vegetarisme#Vegetarisme en gezondheid
Esculaap      Neem het voorbehoud bij medische informatie in acht.
Raadpleeg bij gezondheidsklachten een arts.

Veganistische voeding blijkt de belangrijkste parameters die samenhangen met diabetes en hart- en vaatziekten in gunstige zin te beïnvloeden. Met name de bloedsuikerspiegel, lipiden in het bloed (waaronder cholesterol), de bloeddruk en het lichaamsgewicht.[10] Dit is ook het geval wanneer diabetes zich al heeft ontwikkeld.[10]

Bij een Amerikaanse enquête naar voedselinname, gepubliceerd in 2014, bleek een veganistisch dieet het hoogste te scoren op de gezondheidsindexen "Healthy Eating Index 2010" en "Mediterranean Diet Score". Het dieet scoorde voornamelijk goed vanwege zijn lagere energiegehalte, een betere samenstelling van de vetten, het geringste aantal proteïnen en het grootste aantal vezels.[11]

Vergeleken met vegetarische diëten, blijkt een veganistisch dieet minder verzadigd vet en cholesterol te bevatten en meer vezels. Veganisten zijn over het algemeen slanker, hebben een lager cholesterolgehalte in het serum, een lagere bloeddruk en een verminderde kans op een hartziekte.[12]

Door de lage calorische waarde is de kans op obesitas kleiner. Ook de met obesitas gerelateerde welvaartsziekten (zoals diabetes en hart- en vaataandoeningen) komen minder vaak voor. Zowel de bloeddruk als de inname van LDL-cholesterol is lager bij personen die een plantaardig dieet volgen.[13][14] Voor de kans op de meeste kankers is er vermoedelijk een positief effect merkbaar, zeker in vergelijking met personen die een gemiddeld westers dieet volgen.[15][16] Wanneer men het veganistisch dieet vergelijkt met een ovo-lacto-vegetarisch menu, of zelfs met een uitgebalanceerd menu met beperkte vleesconsumptie, zijn de gezondheidsvoordelen minder duidelijk en is verder onderzoek noodzakelijk.[bron?]

tips voor vegans en veggies in spe

BRON : De Telegraaf -vrouw-gezond  27 feb 2014
Wat je moet weten voor je vegetariër wordtm.m.v. Rolien Scheepbouwer
AMSTERDAM - 

Het aantal vegetariërs en vleesverminderaars in ons land neemt onverminderd toe. Overweeg je ook vegetariër te worden? Lees dan eerst even deze informatie: wat je moet weten voordat je vegetariër wordt.


    Soorten vegetariërs

    Om te beginnen zijn er drie soorten vegetariërs.

    • De lacto-ovo vegetariër: eet geen vis, vlees of gevogelte, maar wel melk, kaas en eieren.
    • Pescotariërs en pollotariërs. Pesce is Italiaans voor vis en pollo voor kip. De pescotariër eet daarom geen vlees, gevogelte en zuivel, maar wel vis. Hetzelfde geldt voor de pollotariër, maar deze vervangt vis door kip.
    • De veganist is de 'strengste' variant van het vegetariër zijn. Zij eten én gebruiken geen enkel dierlijk product of bijproduct. Zij eten niets waarin dierlijke producten zijn verwerkt, gebruiken geen dierlijke oliën en eten ook geen producten waarin dierlijke materialen zijn verwerkt. Zij dragen bijvoorbeeld ook geen leer of wollen sokken.

    ---
    Meer vragen over (gezond) eten en voeding? Stel je vraag aan onze voedingsdeskundige Rolien Scheepbouwer!
    ---

    Niet onbelangrijk: de voordelen van vegetarisme

    Argument 1: gezond

    De kans op (ondermeer) de volgende ziekten wordt verkleind door  je nieuw verworven status als vegetariër : obesitas, hoge bloeddruk, nierstenen, kanker, cholesterol en diabetes type 2.

    Argument 2: milieubewust en dierenwelzijn

    Bedenk: door overbemesting, inclusief schadelijke stoffen als kalium, fosfor en stikstof, worden bodemprocessen verstoord en grondwater vervuild. Bovendien worden er wereldwijd 60 miljard dieren gedood voor voedselconsumptie en veelal geëxporteerd. Ook dat is belastend voor het mileu. Verder krijgen dieren in de bio-industrie voornamelijk tarwe, maïs en soja te eten waar grote stukken regenwoud voor worden gekapt. Dit is misschien wel de grootste bedreiging voor ons milieu omdat daardoor het klimaat verandert!

    Vegetariër worden? Let hier op

    1. Zink en eiwit

    Natuurlijk is er ook een aantal factoren waar je als vega op moet letten. Zo is vlees bijvoorbeeld een belangrijke leverancier van zink en eiwit. Ook vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten. Vegetariërs kunnen dit (deels) ondervangen door bijvoorbeeld vleesvervangers te eten.

    2. Calcium en vitamine B12

    Daarnaast: in zuivel zit calcium en vitamine B12. Tot zover voor vegetariërs geen problemen, maar besluit je de koe bij de horens te vatten en veganist te worden dan kun je een tekort aan calcium en vitamine B12 ondervinden. Ook hier kun je naar supplementen kijken.

    ---
    In welke voedingsmiddelen zit eigenlijk vitamine B12?
    ---

    3. IJzer en vitamine C

    Tot slot is het nog belangrijk dat je geen tekort aan ijzer oploopt. IJzer zit  in plantaardige voedingsmiddelen, maar wordt vanuit vleesconsumptie gemakkelijker opgenomen. Let daarom ook op je vitamine C inname, die ervoor zorgt dat je lichaam het mineraal ijzer beter opneemt.

    Essentiële voedingstoffen .

    Veganistische voeding bestaat alleen uit plantaardige produkten . Vlees , vis , zuivel en eieren worden niet gegeten . Deze produkten vormen echter een bron van belangrijke voedingstoffen . Het is belangrijk goede alternatieven te vinden in een veganistisch dieet . Daarom is het belangrijk voor veganisten en vegetariers om extra op hun inname van vitaminen en mineralen te letten .
    Vegatarische voeding bevat ook zuivel en eieren , lacto-vegetariers kunnen deze groep dus ook gebruiken als aanvulling voor belangrijke voedingstoffen .

    De sleutel tot elke gezonde eetgewoonte is variatie . Strikt plannen is niet noodzakelijk . Het is eenvoudig om een evenwichtig veganistische eetgewoonte te volgen als het menu voldoende variatie bevat .

    Essentiele nutriënten die extra aandacht vragen zijn
    * Vitamine B12
    *Eiwitten
    *Ijzer
    *Calcium
    *Vitamine A
    * Vitamine D
    *Vitamine B2
    *Omega 3
    *Zink
    *Jodium

    Raadpleeg de volgende tab : "VEGAN WERELD" voor informatie en tips over elk nutriënt afzonderlijk .
    Enjoy  ;-)

    Het is mijn persoonlijke mening , dat vegetariers en veganisten vanzelf gezonder en evenwichtiger  eten , dan de 'alleseter ',alleen al omdat men bewuster bezig is met voeding.