wil je vega worden ?

BRON : De Telegraaf -vrouw-gezond  27 feb 2014
Wat je moet weten voor je vegetariër wordtm.m.v. Rolien Scheepbouwer
AMSTERDAM - 

Het aantal vegetariërs en vleesverminderaars in ons land neemt onverminderd toe. Overweeg je ook vegetariër te worden? Lees dan eerst even deze informatie: wat je moet weten voordat je vegetariër wordt.


    Soorten vegetariërs

    Om te beginnen zijn er drie soorten vegetariërs.

    • De lacto-ovo vegetariër: eet geen vis, vlees of gevogelte, maar wel melk, kaas en eieren.
    • Pescotariërs en pollotariërs. Pesce is Italiaans voor vis en pollo voor kip. De pescotariër eet daarom geen vlees, gevogelte en zuivel, maar wel vis. Hetzelfde geldt voor de pollotariër, maar deze vervangt vis door kip.
    • De veganist is de 'strengste' variant van het vegetariër zijn. Zij eten én gebruiken geen enkel dierlijk product of bijproduct. Zij eten niets waarin dierlijke producten zijn verwerkt, gebruiken geen dierlijke oliën en eten ook geen producten waarin dierlijke materialen zijn verwerkt. Zij dragen bijvoorbeeld ook geen leer of wollen sokken.

    ---
    Meer vragen over (gezond) eten en voeding? Stel je vraag aan onze voedingsdeskundige Rolien Scheepbouwer!
    ---

    Niet onbelangrijk: de voordelen van vegetarisme

    Argument 1: gezond

    De kans op (ondermeer) de volgende ziekten wordt verkleind door  je nieuw verworven status als vegetariër : obesitas, hoge bloeddruk, nierstenen, kanker, cholesterol en diabetes type 2.

    Argument 2: milieubewust en dierenwelzijn

    Bedenk: door overbemesting, inclusief schadelijke stoffen als kalium, fosfor en stikstof, worden bodemprocessen verstoord en grondwater vervuild. Bovendien worden er wereldwijd 60 miljard dieren gedood voor voedselconsumptie en veelal geëxporteerd. Ook dat is belastend voor het mileu. Verder krijgen dieren in de bio-industrie voornamelijk tarwe, maïs en soja te eten waar grote stukken regenwoud voor worden gekapt. Dit is misschien wel de grootste bedreiging voor ons milieu omdat daardoor het klimaat verandert!

    Vegetariër worden? Let hier op

    1. Zink en eiwit

    Natuurlijk is er ook een aantal factoren waar je als vega op moet letten. Zo is vlees bijvoorbeeld een belangrijke leverancier van zink en eiwit. Ook vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten. Vegetariërs kunnen dit (deels) ondervangen door bijvoorbeeld vleesvervangers te eten.

    2. Calcium en vitamine B12

    Daarnaast: in zuivel zit calcium en vitamine B12. Tot zover voor vegetariërs geen problemen, maar besluit je de koe bij de horens te vatten en veganist te worden dan kun je een tekort aan calcium en vitamine B12 ondervinden. Ook hier kun je naar supplementen kijken.

    ---
    In welke voedingsmiddelen zit eigenlijk vitamine B12?
    ---

    3. IJzer en vitamine C

    Tot slot is het nog belangrijk dat je geen tekort aan ijzer oploopt. IJzer zit  in plantaardige voedingsmiddelen, maar wordt vanuit vleesconsumptie gemakkelijker opgenomen. Let daarom ook op je vitamine C inname, die ervoor zorgt dat je lichaam het mineraal ijzer beter opneemt.

    veganistisch dieet = gezondst

    Een vegetarische eetgewoonte is een uitstekende manier om uw gezondheid te bevorderen . Het eetpatroon is immers gebaseerd op op een grote varieteit van voedsel dat verzadigend , vezelrijk , en gezond is . Vegetariers die eieren en zuivel in hun eetpatroon toelaten worden ook lacto-vegetariers genoemd . Pure vegetariers of veganisten eten enkel plantaardig voedsel . Hoewel er veel gezondheidsvoordelen samen gaan met het lacto-vegetarisch eetpatroon , is vegan -voedsel veruit de gezondste manier van eten omdat het de risicos voor een breed scala aan gezondheidsproblemen vemindert.

    Voorkomen van hartkwalen ;
    hartkwalen zijn ongewoon bij vegetariers omdat ze een zeer laag cholesterol niveau hebben ; Een vegetarisch eetpatroon is kenmerkend laag aan verzadigde vetten en bevat weinig cholesterol . Cholesterol komt alleen voor in dierlijke produkten , daardoor hebben veganisten een volledig cholesterol vrij eetpatroon .

    Het soort proteine  in een vegan dieet is een ander voordeel ; zelfs als de hoeveelheid vet in een bepaald eetpatroon gelijk blijft zal het cholesterol verlaagd worden door het vervangen van dierlijke proteinen door plantaardige proteinen .

    Bloeddruk :
    Studies hebben aangetoond dat het toevoegen van vlees aan het menu  de bloedruk drastisch doet stijgen . De gevolgen van een vegan dieet voegen zich bij de voordelen van minder inname van natrium ( zout ) . Zelfs in die mate dat patienten met een hoge bloeddruk bij het volgen van een veganistisch dieet zelfs geen medicatie meer nodig hebben .

    Beheersing van suikerniveaus :
    Studies over suikerziekte hebben aangetoond dat een eetpatrooon die hoog is aan complexe koolhydraten ( alleen in plantaardige voeding te vinden ) en laag is in vetgehalte, de beste manier is om suikerziekte te beheersen . Hoewel alle insuline -afhankelijke suikerpatienten insuline dienen in te nemen , kan een een plantaardig dieet de behoefte aan insuline sterk verminderen . 

    Voorkomen van kanker . 

    Het sterfte cijfer door kanker , ligt bij veganisten de helft to drie -kwart lager dan bij de totale bevolking .  Cijfers voor borstkanker zijn beduidend lager bij bevolkingen die hoofdzakelijk een plantaardig eetpatroon volgen . 

    De consumptie van vlees is nauwer verbonden aan het ontstaan van dikke darm kanker dan elke ander willekeurige dieetfaktor . 

    Ander faktoren zijn dat veganisten meer plantaardig beta caroteen pigment consumeren die de kans op longkanker sterk verminderd . 

    Het is aangetoond dat veganisten meer bepaalde witte bloedcellen hebben de zg natuurlijke  "killer cells  of fagocyten " die in staat zijn kankercellen op te sporen en te vernietigen . Hoe dat komt heeft men tot nu toe nog niet kunnen verklaren . 

    De kalk-connectie 

    Een grote consumptie van dierlijke proteinen bevordert het verlies van kalk uit de botten ( osteoporose ) . Veganisten halen uiteraard  geen dierlijke proteinen uit hun voeding , en vegetariers ' weinig ' . Dit verklaart waarom mensen die zich aan een overwegend plantaardig menu houden minder last hebben van osteoporose zelfs als ze weinig kalk consumeren .

    Besluit : vegan is lief en gezond